Blíží se den, kdy Vás budu milovat (Paris au XXe siecle)
Blíží se den, kdy vás budu milovat (Paris au XXe siecle)
Premiéra: 27. 3. 2004, Česká Třebová, festival Tyjátr na trati 2004
Loni jsme touto inscenací ctili výročí 100 let od úmrtí Julese Vernea.
- autoři textu
- Jules Verne, Jindřich Veselý (laureát Ortenovy Kutné Hory), Petr Lanta
- režie
- Petr Lanta
- dramaturgie
- Petr Lanta a kolektiv
- výprava
- Eva Dostálová, Petr Lanta a kolektiv techniků Dr. Krásy
- hudba
- Hudební těleso Dr. Krásy pod vedením Václava Vomáčky a jiní
- zvuk
- Petr Vendera a Jan Frič
- světla
- Hynek Plieštik
- jevištní technika
- Lu Krupičková, Matúš Žák, Richard Vrdlovec a další
- osoby a obsazení
-
- Michel Dufrenoy
- Antonín Policar
- Lucy
- Johana Pošová / Alžběta Zárubová
- Luciána
- Michaela Konárková
- Stanislas Boutardin
- Martin Matejka
- Athenais Boutardinová
- Tereza Bělíková
- Anastas Boutardin
- Jan Frič
- Strýc knihovník
- Michal Víšek
- Hudebník Quinsonnas
- Dan Červinka / David Zelinka
- Madame Casmodage
- Evyčka Dostálová
- Profesor Richelott
- Marek Javora
- Orfeus
- Bára Polašková / Michaela Fojtová
- Eurydike
- Markéta Puršlová / Lu Krupičková
- Voják Jacques
- Jan Táborský / Jakub Otčenášek
- Pokladník I
- Ondřej Kobza / Martin Albrecht / Václav Adolf
- Pokladník II, Ředitel skladiště dramat, Domovník
- Libor Novák / Kamil Vondrouš
- Matka
- Michaela Konárková
- Otec
- Marek Javora
- Mrtvá matka
- Petra Sůvová
- Mrtvý otec
- Petr Lanta
- Hysterická žena
- Natalia Volková / Jana Slouková / Michaela Michajlovová
- Kapitán Nemo
- kpt. Nemo
- Hudební těleso Dr. Krásy
- Václav Vomáčka / Michal Turek, Noemi Fialová, Kamila Kutálková, Evyčka Dostálová
z programu
Jules Verne: „...američtí filantropové kdysi vymysleli, že by bylo lépe zavírat vězně do kulatých cel, aby jim bylo odňato potěšení, jež skýtají rohy. Současná společnost je, chlapče, kulatá jako ty cely.“ „Což nemají Angličané, Rusové, Američané bankovky, rubly a dolary investované v našich podnicích? Není snad stříbro protipólem olova, nenahradila kulku kulatá suma?“ „...vždyť Angličané užívají práva, jež nám upírají. V osobním majetku již mají soukromé pozemky, takřka celé kraje, jež nedobyli, ale zakoupili; vyjde to tak levněji. Neuhlídali jsme je, nechali jsme věcem volný průběh; ti lidé budou jednou vlastnit celou naši zem!“ ... „Nuže, až válka přinese zisk tak jako průmyslový podnik, pak bude válka.“ ... ... „Myslím, že kdysi ve velmi dávných časech, ženy byly;“ ... „Krev se však ponenáhlu vyčerpala, rasa zdegenerovala...“ ... „Lákavý zjev, půvabný projev, oduševnělý a něžný pohled, příjemný úsměv, správné, kypré, avšak pevné tvary vbrzku nahradily tvary dlouhé, hubené, vyzáblé, vyschlé, protáhlé, projev mechanický, metodický a puritánský. Tělo se zploštilo, pohled zpřísněl, skloubení ztuhlo; anděl geometrie ženu odkázal ke strohosti linie přímé a k ostrým úhlům. Francouzka se poameričtila;“ „...hlavnímu městu hrozilo, že se stane jakýmsi Liverpoolem v nitru Francie.“
Nakladatel románu: „Neočekával jsem žádné veledílo, ale přece jen jsem doufal v něco lepšího. Není v něm ani jedna zodpovězená otázka budoucnosti, ani jediná nová kritika, která by se neopakovala. Publikaci této knihy vidím jako katastrofu.“
Gnostický text:
„Zapomněl jsem, že jsem královským synem,
dal jsem se do služeb cizímu králi
a zapomněl i na perlu,
za kterou jsem byl vyslán.“
F. M. Dostojevskij: „Krása spasí svět.“
stáhněte si a vytiskněte program rozdávaný k představení 1. května 2005 v Divadle v Celetné
z historie
Valná část přípravy nové hry byla věnována zkoušení Calderónova Velkého divadla světa, které zahrnovalo důkladné studium barokní kultury a myšlení. Navzdory usilovné práci však na plánované premiéře 27. března 2004 byla předvedena jiná hra: Blíží se den, kdy vás budu milovat. Jedná se o vlastní dramatizaci románu Julese Vernea Paříž ve dvacátém století, který byl napsán před 150 lety, ale objeven a vydán teprve v nedávné době. Tematicky předjímá naší současnost, přičemž se ukazuje, že ne ve všem se autor mýlil. Vypráví příběh outsidera, který hledá naplnění života v zoufalém a tragickém světě. Doba nepřeje kultuře, ale co dělat? Svět se žene vpřed a on se teprve rozhlíží. Projekt vznikl u příležitosti vstupu České Republiky do Evropské Unie.
z tisku
-
Zpráva z festivalu Tyjátr na trati 2004
-
Nominační listina na 74. Jiráskův Hronov
-
Lukáš Nozar: Recenze představení Blíží se den kdy Vás budu milovat
-
Zpravodaj 74. Jiráskova Hronova, č. 4 a Zpravodaj 74. Jiráskova Hronova, č. 5 Ohlasy na představení Blíží se den, kdy vás budu milovat, rozhovor s Petrem Lantou, záznam z kritického klubu atd. (kompletní archiv Zpravodaje 74. Jiráskova Hronova, i v dalších článcích jsou narážky na naše účinkování...)
-
Hronov je letos bouřlivý a hravý, Mladá Fronta Dnes, 12. 8. 2004
-
Jules Verne a plyšoví zajíčci, Lidové noviny, 11. 10. 2004
-
Tsunami 4/2004 (číslo časopisu vydávaného na festivalu Nextwave, které reflektuje v článcích "očima Rudlofa Lešky" a "viděno diváky" naše účinkování na festivalu)
-
Diskuse o našem účinkování na Hronově, která proběhla na internetu pod článkem Jiráskův Hronov - ráj divadelního undergroundu na http://academica.centrum.cz
Sháníme další ohlasy, a to nejen na internetu. Víte-li o nějakém, podělte se s námi o něj v našem vzkazníku.
fotografie
technické požadavky na představení
- počet účinkujících
- cca 16 herců + cca 3 hudebníci + 2 až 4 členové podpůrného týmu + 1 neplatící divák
- doprava
- je třeba dopravit spoustu železných tyčí a železné pásy a dřevěné laťky a kopu rekvizit, takže minimálně 2 auta nebo něco nákladního + doprava osob
- čas na přípravu
- minimálně 5 hodin
- délka představení
- přibližně 94 minut a 23 vteřin bez přestávky
- čas na bourání
- minimálně 2 hodiny
- prostor
- ideální je klasický kukátkový prostor o šířce jeviště min. 8 metrů a hloubce 7 metrů, opona, forbína, alespoň pět (ideálně šest) tahů ovladatelných ze zákulisí s dostatečným prostorem nad jevištěm pro schování zavěšených objektů (dva tahy s nosností min. 60 Kg, jeden 15 Kg, ostatní cca 5 Kg), výkryty a horizont, dostatečně prostorné zákulisí (pro manipulaci a uschování železného objektu tvaru válce o průměru 2m a výšce 1m během představení), velké praktikábly pro stavbu na scéně (2x100 nebo 2x80 a 2x60 nebo 2x40), možnost umístění promítačky do hlediště (obsazení 1-3 míst vprostřed jedné z prvních řad)
- zvuk
- minimálně 1 mikrofon v zákulisí a 1 mikrofon s dlouhým kabelem (aby se s ním dalo chodit po celém jevišti - v ideálním případě 2 mikrofony v zákulisí + 1 mikroport), echo (reverb), cd přehrávač
- světla
- světla s barevnými filtry a možností s nimi hýbat (čím více, tím lépe), možnost umísit minimálně čtyři světla na jeviště
- další
- mlhostroj, promítačka diapozitivů (můžeme přivézt svoji), prodlužovačky a zástrčky pro zapojení přístrojů na jevišti (mixér, elektrické piano) a promítačky v hledišti, 5 hezkých židlí, dvoje štafle, na scéně se pracuje s otevřeným ohněm (plamen cca 1x1 m v nehořlavé "vaničcce" + cigarety + svíčky), na scénu se sype písek (divadla s kobercem na jevišti mohou trpět...), diváci smějí být vpuštěni do sálu nejdříve 10 min. před začátkem